فرانسه گام های مهمی برای حمایت از حاکمیت مراکش بر صحرا برداشت


فرانسه به تدریج به سمت به رسمیت شناختن کامل حاکمیت مراکش در منطقه صحرا حرکت می کند، جایی که می گوید پاریس آماده حمایت از سرمایه گذاری های مراکش است.

موضع حمایت از پروژه های اقتصادی مراکش در صحرا برای اولین بار در فوریه توسط استفان سزورن وزیر امور خارجه فرانسه بیان شد و در این ماه توسط فرانک ریستر وزیر مسئول تجارت خارجی فرانسه تکرار شد.

فرانک ریستر در سفر اخیر خود به مراکش گفت که پروپارکو، شعبه یک آژانس توسعه فرانسوی که از بخش خصوصی حمایت می کند، “به تامین مالی یک اتصال ولتاژ بالا بین داخلا و کازابلانکا که یک پروژه استراتژیک برای دولت است، کمک خواهد کرد.”

سفر ریستر به رباط و کازابلانکا با دیدار ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش و سژورن، همتای فرانسوی وی در پاریس دنبال شد.

به گزارش مطبوعات، این گفت وگو در مورد سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور به مراکش متمرکز بود.

سزارن در پاسخ به سوالی از یک ایستگاه تلویزیونی فرانسوی که آیا پاریس مواضع جسورانه تری در حمایت از مراکش در مورد موضوع صحرا اتخاذ خواهد کرد یا خیر، سزارن گفت که چنین موضعی در اختیار سران کشورهاست تا در مورد آن صحبت کنند و این نشان می دهد که روابط مراکش و فرانسه در این راستا پیش می رود.

پادشاه مراکش تصریح کرد که مسئله صحرا لنزی است که مراکش از طریق آن صداقت شرکای خارجی خود را می سنجد.

اسپانیا، ایالات متحده، بسیاری از آفریقا و جهان عرب و همچنین اسرائیل این را درک کردند و با به رسمیت شناختن حقوق مراکش در مورد استان های جنوبی خود و حمایت از گزینه خودمختاری به این ابهام پایان دادند.

فرانسه، یک قدرت استعماری سابق، به خوبی از میزان قطع شدن مرزهای امپراتوری مراکش در دوران استعمار آگاه است. به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرا، آخرین میخ را بر تابوت پولیساریو می زد و شدیدترین ضربه را به الجزایر وارد می کرد.

پس از شکست تبون در الجزایر، فرانسه موقعیت خود را در ساحل از دست داده است و مراکش را شریک معتبری می بیند که در منطقه حرفی برای گفتن دارد.

همانطور که سژورنی گفت، فرانسه مراکش را به عنوان یک «قدرت منطقه‌ای» می‌شناسد، و فرانسه با اصلاح روابط با مراکش به‌جای شرط‌بندی بر روی الجزایری که نظامی محور است و در حال تعمیق انزوای خود در منطقه است، چیزهای زیادی به دست می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید