دوم بایدن – رویارویی قدرت ترامپ در نوامبر


سوپر سه‌شنبه از 5 مارس به دست می‌آید و تضمین می‌کند که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری بدون محدودیت در نوامبر 2024 به مصاف هم خواهند رفت.

خطرات امسال بیشتر از زمانی است که نامزدها در سال 2020 به مصاف یکدیگر رفتند. بایدن یک پیروزی چشمگیر را به دست آورد و رئیس جمهور شد.

هر دو نامزد در حال جمع آوری تعداد لازم از نمایندگان برای تضمین رسمی نامزدی حزب خود هستند که احتمالاً در ماه آینده تکمیل می شود.

ملت اکنون در انتظار یک رویارویی دیگر بین رئیس جمهور فعلی و سابق است.

دومین رویارویی بایدن - ترامپ.  تصویر دامنه عمومی
دومین رویارویی بایدن – ترامپ. تصویر دامنه عمومی

هفت دهه از زمان رقابت مجدد نامزدهای ریاست جمهوری

نزدیک به هفت دهه از آخرین مسابقه مجدد ریاست جمهوری می گذرد، اما چنین وقایعی در طول تاریخ ایالات متحده بیشتر از آنچه اکثر آمریکایی ها می دانند رخ داده است.

شش مورد وجود داشته است که در آن انتخابات ریاست جمهوری نامزدهایی را نشان می دهد که قبلاً در یک انتخابات عمومی برای کاخ سفید نامزد شده بودند.

اگر دونالد ترامپ در انتخابات 2024 پیروز شود و پس از شکست قبلی در رقابت چهار سال پیش برای انتخاب مجدد خود، مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، به فهرست روسای جمهور سابقی خواهد پیوست که در گذشته به این موفقیت سیاسی دست یافته اند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، در اینجا یک بررسی کریستالی از هر مسابقه مجدد ارائه شده است.

جان آدامز در برابر توماس جفرسون (1796، 1800).  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.
جان آدامز در برابر توماس جفرسون (1796، 1800). تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.

جان آدامز در برابر توماس جفرسون (1796، 1800)

در روزهای آغازین سیاست آمریکا، روندی که احزاب سیاسی کاندیداهای خود را معرفی می کردند، به طور قابل توجهی با هنجار فعلی متفاوت بود.

نمونه بارز آن را می توان در انتخابات 1796 مشاهده کرد، جایی که جفرسون پس از شکست از آدامز به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شد. به سرعت به انتخابات 1800 می رسیم، و سناریوی عجیبی آشکار می شود – رئیس جمهور فعلی در مقابل معاون رئیس جمهور قرار می گیرد.

این بار جفرسون پیروز ظاهر شد.

با این حال، مسیر جفرسون به سمت ریاست جمهوری بدون پیچش های منحصر به فرد نبود. در یک اتفاق نادر، جفرسون و همکارش، آرون بور، خود را برای کسب مقام اول در امتداد یافتند.

در همین حال، زمانی که جفرسون سرانجام به ریاست جمهوری رسید، یک فرآیند مهم تصمیم گیری در مجلس نمایندگان اتفاق افتاد.

پیشرفت‌های فوق الذکر بین جفرسون و آدامز باعث شد که اصلاحیه دوازدهم قبل از انتخابات بعدی تصویب شود و سیستم‌های رای گیری جداگانه برای رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور الزامی شود.

جان کوئینسی آدامز در مقابل اندرو جکسون.  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.
جان کوئینسی آدامز در مقابل اندرو جکسون. تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.

جان کوئینسی آدامز در مقابل اندرو جکسون

در انتخابات 1824، چهار نامزد، از جمله آدامز و جکسون، نامزد شدند، که در نهایت منجر به تصمیم مجلس نمایندگان شد زیرا هیچ نامزدی اکثریت آرا را کسب نکرد.

پس از کنار گذاشتن یک نامزد، هنری کلی، رئیس مجلس نمایندگان، که نقش مهمی در تغییر آرا داشت، بر مجلس تأثیر گذاشت تا آدامز را به جای جکسون و ویلیام کرافورد انتخاب کند.

با درک بازی شلخته کلی به قیمت برد او تمام شد، ناامیدی جکسون به زمینی تب دار تبدیل شد. جکسون که از انتقام ناامید شده بود، حامیان خود را برای یک نامزدی موفق ریاست جمهوری در سال 1828 جمع کرد.

جکسون با دندان، ناخن و چنگال مبارزه کرد و در یک مسابقه مجدد مقابل آدامز پیروز شد و دو دوره متوالی در مقام ریاست جمهوری بود.

مارتین ون بورن در مقابل ویلیام هنری هریسون.  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.
مارتین ون بورن در مقابل ویلیام هنری هریسون. تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.

مارتین ون بورن در مقابل ویلیام هنری هریسون (1836، 1840)

ون بورن که معاون جکسون بود، نامزد ریاست جمهوری شد و در سال 1836 در برابر ژنرال ویلیام هنری هریسون پیروز شد. اما مخالفان دولت جکسون وان بورن در حال ادغام در یک حزب ملی جدید بودند: حزب ویگ، طبق مقاله پژوهشی Pew.

مقاله Pew Research همچنین می‌گوید: «در سال 1836، ویگ‌ها هنوز در حال پیشرفت بودند و ون بورن با نامزدهای متعدد «اپوزیسیون» در ایالت‌های مختلف روبرو شد.

موفق ترین، ژنرال بازنشسته ویلیام هنری هریسون، هفت ایالت را در اختیار داشت و 37 درصد از آرای مردم را به دست آورد. اگرچه ون بورن برنده ریاست جمهوری شد، اما عملکرد هریسون دوباره شهرت او را به ارمغان آورد.

اما در سال 1840، محبوبیت ون بورن کاهش یافت و هریسون یک مهمانی پر جنب و جوش از طرفداران داشت که او را برای نامزدی مجدد انتخاب کردند. بر اساس تحقیقات پیو، پیشنهاد دوم موفقیت آمیز بود، زیرا هریسون به راحتی ون بورن را شکست داد.

گروور کلیولند در مقابل بنجامین هریسون.  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze
گروور کلیولند در مقابل بنجامین هریسون. تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze

گروور کلیولند در مقابل بنجامین هریسون (1888، 1892)

گروور کلیولند در سال 1884 به ریاست جمهوری رسید اما در انتخابات 1888 توسط بنجامین هریسون شکست خورد. فرانسیس همسر کلیولند پس از دوره ریاست جمهوری خود و در حالی که رئیس جمهور سابق از کاخ سفید خارج شد، به کارکنان گفت: مواظب تمام اثاثیه و زیور آلات خانه باشید – زیرا من می خواهم وقتی چهار سال بعد برمی گردم همه چیز را همانطور که الان هست پیدا کنم.

در سال 1892، پیش‌بینی فرانسیس کلیولند زمانی که گروور کلیولند با موفقیت هریسون را شکست داد و قدرت و جایگاه معتبر خود را در کاخ سفید به دست آورد، به حقیقت پیوست.

ویلیام مک کینلی علیه ویلیام جنینگز برایان.  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.
ویلیام مک کینلی علیه ویلیام جنینگز برایان. تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.

ویلیام مک کینلی علیه ویلیام جنینگز برایان (1896، 1900)

یک رکود شدید در اقتصاد قبل از انتخابات 1896 یک شکست قابل توجه برای گروور کلیولند بود و رای دهندگان را بر آن داشت تا حمایت خود را به جای ویلیام برایان به مک کینلی تغییر دهند و امیدوار بودند کشور را از بحران اقتصادی خارج کنند. برایان برای نامزدی حزب دموکرات در سال 1900 با هیچ رقیبی روبرو نشد و او سعی کرد یک مسابقه مجدد با مک کینلی انجام دهد، با این حال نتایج انتخابات همان گونه باقی ماند که مک کینلی انتخاب مجدد خود را تضمین کرد.

دوایت دی.  آیزنهاور علیه آدلای استیونسون.  تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze
دوایت دی. آیزنهاور علیه آدلای استیونسون. تصویر دامنه عمومی توسط NewsBlaze.

دوایت دی. آیزنهاور علیه آدلای استیونسون (1952، 1956)

بزرگترین رقابت تأثیرگذار منتهی به انتخابات 1952، رقابت شدید بین احزاب دموکرات و جمهوری خواه برای حمایت از آیزنهاور، ژنرال بسیار مورد احترام جنگ جهانی دوم بود که از محبوبیت زیادی برخوردار بود و باعث شد هر دو حزب برای نامزدی او رقابت کنند.

آیزنهاور نامزدی جمهوری خواه را انتخاب کرد و در انتخابات سال 1952 در برابر استیونسون پیروز شد.

مسابقه مجدد بعدی در سال 1956 ضربه سختی به استیونسون وارد کرد، زیرا آیزنهاور 57 درصد از آرای مردم را به دست آورد و در شمارش انتخابات 43 ایالت را به دست آورد.

رویارویی بایدن و ترامپ در حال داغ شدن است

اگرچه هفت ماه دیگر به رویارویی بایدن و ترامپ باقی مانده است، اما این درگیری هم اکنون در حال وقوع است. کاندیداها به سمت هم تیر می زنند و مقایسه ها و تضادها انجام می شود.

می توان با خبرنگار سی جی واکر تماس گرفت [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید